inne choroby

6 sposobów na silne bóle menstruacyjne, które nie dają spać

Silne bóle menstruacyjne, które nie dają spać – pojawiają się regularnie i zmieniają noc w mękę. Jak zmniejszyć ból i wyspać się mimo miesiączki?

 

Bóle menstruacyjne zwykle pojawiają się tuż przed krwawieniem lub w jego trakcie. U niektórych kobiet są one wyjątkowo silne. Stają się jeszcze bardziej dokuczliwe, gdy promieniują na krzyże, wywołują mdłości, wymioty, biegunki lub występują wraz z bólem głowy. Silne bóle menstruacyjne nie pozwalają spać, zaburzając tym samym dobowy rytm dnia. Jak zapewnić sobie spokojny sen w takich warunkach? Tu sprawdza się banalna odpowiedź: „Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz”. Oto 6 sposobów na złagodzenie bólu w nocy bez tabletek.

 

1. Zmień dietę na trudne dni

Już na kilka dni przed miesiączką warto zmienić nieco dietę, wykluczając z nich:

  • napoje zawierające kofeinę (kawa, herbata),
  • potrawy ciężkostrawne,
  • sól i ostre przyprawy.

Potrawy ciężkostrawne nie są wskazane nigdy, a zwłaszcza w czasie miesiączki. Menstruacja to wyjątkowy czas, w którym bezwzględnie należy rezygnować z ciężkich, tłustych dań, zwłaszcza przed zaśnięciem. W przeciwnym razie niestrawność może spotęgować ból brzucha i zakłócić sen.

W czasie miesiączki warto też zrezygnować z kofeiny, która powoduje kurczenie się mięśni (w tym skurcze macicy) oraz z ostrych przypraw, działających drażniąco na przewód pokarmowy.

2. Przed snem zrelaksuj się w kąpieli

Kąpiel w ciepłej (nie gorącej) wodzie pomaga rozkurczyć mięśnie i odprężyć się przed snem. Dobrze zrobi też dodatek olejków eterycznych, np. lawendowego, pomarańczowego, melisowego, itp. Olejki te działają uspokajająco, przeciwstresowo, a nawet przeciwbólowo.

3. Poduszka dla kobiet w ciąży  i kołdra obciążeniowa – Twój zestaw do spania

Poduszka ta jest polecana kobietom w ciąży ze względu na trudność ze znalezieniem dogodnej do snu pozycji. Podobne problemy dotykają kobiet miewających silne bóle menstruacyjne.

Zwijanie się w kłębek, całkowity brak komfortu i ból praktycznie w każdej pozycji powoduje, że nie przesypiamy nocy. Poduszka dla kobiet w ciąży pomaga ułożyć się do snu w optymalny sposób. Jest bardzo długo, zatem można ją podłożyć jednocześnie pod głowę, pod krzyże lub pod miednicę, czy uda. Da się ją uformować w wygodny kształt.

Dopełnieniem jest kołdra obciążeniowa, która działa na mięśnie, niczym oddany masażysta. Dzięki niej ciało szybko się odpręży, a umysł wyciszy. Spokojny, nieprzerwany sen stanie się wreszcie możliwy.

4. Użyj termoforu

Termofor wypełniony nie gorącą, lecz ciepłą wodą działa rozkurczowo na mięśnie. Położony na podbrzuszu może przynieść znaczną ulgę w bólu. Tę samą rolę znakomicie wypełni poduszka elektryczna.

5. Dostosuj aktywność fizyczną do swoich możliwości

W czasie menstruacji warto zrezygnować z dużego wysiłku (np. noszenia ciężkich zakupów) i wyczerpujących ćwiczeń fizycznych. W zamian lekarze polecają lekkie ćwiczenia rozluźniające oraz jogę.

 

6. Wspieraj się ziołami

Zioła mają ogromną moc. Poza działaniem przeciwbólowym i rozkurczowym, dostarczają do organizmu dużych dawek witamin i minerałów. Polecane zioła na dolegliwości kobiece to m.in.:

Cynamon – zmieloną korę cynamonu działa rozkurczowo, uspokajająco i przeciwbólowo. Dodatkowo cynamon jest antyseptykiem, ma właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybiczne.

Imbir – herbatki imbirowe są niezrównane w walce z bólami menstruacyjnymi. Wystarczy plastry korzenia imbiru wrzucić do gotującej wody i gotować go pod przykryciem przez ok. 20 minut. Do herbatki można dodać miodu, cytryny i mięty (również działającej przeciwbólowo), wówczas napój zdecydowanie zyska na wartościach odżywczych i smaku.

Kalina – zagotowany korzeń kaliny pomaga rozkurczyć mięśnie macicy oraz jelita. Zmniejsza napięcie przedmiesiączkowe, a także ogranicza krwawienie miesiączkowe przy obfitych miesiączkach.

Malina – herbatka z liści malin to bardzo dobry sposób na pozbycie się bólu menstruacyjnego. Maliny są również antyseptyczne i działają uspokajająco.

Melisa – herbatka z melisy polecana jest przy łagodzeniu napięcia przedmiesiączkowego oraz uspokajająco w okresie menstruacji.

Mięta – herbatka z mięty działa rozkurczowo i odprężająco.

Rumianek – to ziele jest idealnym środkiem w bólach menstruacyjnych. Dodatkowo rozluźnia mięśnie i działa uspokajająco.

Zioła to nie tylko herbatki. Kanapki i sałatki przyprawiaj liśćmi oregano i bazylii. Podobnie jak pozostałe zioła pomagają one uśmierzyć ból i zmniejszyć napięcie.

 

Silne bóle menstruacyjne wymagają wielotorowego zapobiegania. Najczęściej nie obywa się również bez leków rozkurczowych i przeciwbólowych. Zamiast jednak faszerować się na własną rękę przypadkowymi proszkami, lepiej skonsultować sposób działania z lekarzem. Wizyta u lekarza jest konieczna zwłaszcza, gdy ból jest ponadprzeciętnie silny, powoduje omdlenia, wymioty oraz intensywne biegunki. Trzeba bowiem pamiętać, że czasem ból sygnalizuje istnienie poważnych chorób, m.in. endometriozy, mięśniaków macicy, czy zapalenia przydatków.

Andrzej Paschalski (Author)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *