inne choroby

Upływający czas, a aktywność fizyczna, czyli ‘Czy wiek ma znaczenie?’

Jak wiadomo, im jesteśmy starsi, tym nasza zdolność do szybkiej regeneracji zmniejsza się, potrzebujemy na to więcej czasu. Wszystko za sprawą mitochondriów, odpowiedzialnych za produkcję energii, których siła i ilość wraz z wiekiem maleje.

Badania opublikowane w marcu tego roku, sugerują jednak, że niektóre rodzaje treningów mogą zniweczyć część tego, co lata mogą zrobić z naszymi mitochondriami.

Naukowcy z Mayo Clinic w Rochester w stanie Minnesota przeprowadzili eksperyment na komórkach 72 zdrowych kobiet i mężczyzn, prowadzących siedzący tryb życia, w wieku poniżej 30 i powyżej 64 lat.

Po ustaleniu podstawowych wartości dla wydolności tlenowej, poziomu cukru we krwi oraz stanu mitochondriów w komórkach mięśniowych badanych, zostali oni losowo przydzieleni do jednej z czterech grup kontrolnych.

I grupa: Krótki (28 min), interwałowy trening na rowerze stacjonarnym – 3 razy w tygodniu

II grupa: 30 – minutowa jazda na rowerze stacjonarnym w umiarkowanym, jednostajnym tempie – 3 razy w tygodniu

III grupa: Podnoszenie niewielkich ciężarów – trening siłowy 3 razy w tygodniu

IV grupa: osoby, które nie ćwiczyły wcale

Badania i pomiary powtórzono jeszcze raz po 12 tygodniach.

Wyniki badań biopsyjnych komórek mięśniowych były nieoczekiwane.
Wśród młodszych osób, które trenowały interwałowo, poziom aktywności zmienił się w 274 genach, w porównaniu do 170 genów u tych, którzy ćwiczyli bardziej umiarkowanie i 74 genów u osób podnoszących ciężary.

Natomiast u starszych badanych, trenujących interwałowo, aż 400(!) genów pracowało teraz inaczej, zwiększając poziom swojej aktywności. U osób trenujących umiarkowanie, zmiana nastąpiła w 19 genach, a u osób trenujących siłowo – w 33.

Badani, którzy wykonywali treningi interwałowe, wykazali wzrost liczby i poprawę stanu mitochondriów – wpływ ten był szczególnie wyraźny wśród starszych rowerzystów

Wg. dr Sreekumaran Nair’a, profesora medycyny i endokrynologa w klinice Mayo, proces starzenia się został „skorygowany” ćwiczeniami, zwłaszcza intensywnymi.

 

 

MATEUSZ FIŁON – Fizjoterapeuta

Joanna Kowalska (Author)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *