depresja, emocje, nerwica, sen

Wyluzuj się – 5 sposobów na relaks

Ze stresującymi sytuacjami borykamy się każdego dnia – czy to w sferze prywatnej, czy podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Oto kilka sprawdzonych sposobów na skuteczne zrelaksowanie się i uzyskanie wewnętrznej równowagi.

Ćwiczenia oddechowe

Jedną z najskuteczniejszych technik oddechowych stanowi praca z oddechem. Chodzi tutaj o jego spowolnienie i nadanie mu odpowiedniego rytmu, dzięki czemu w pośredni sposób jesteśmy w stanie uspokoić nasze emocje.

Głębokie oddychanie to idealny sposób relaksacji i koordynacji całego ciała. Dodatkowo, oczyszcza on organizm przez wspieranie funkcjonowania układu limfatycznego. Jak go wykonać?

Kładziemy się na plecach i zaczynamy powoli wdychać powietrze nosem przez około 8-10 sekund. Następnie wstrzymujemy oddech na około 2 sekundy i pozwalamy powietrzu swobodnie wydostać się z płuc. Odczekujemy kilka sekund i powtarzamy.

Zrelaksować się może nam pomóc również medytacja swobodnego oddechu. By ją wykonać, siadamy wygodnie, układając ręce wzdłuż ciała lub kładąc je na kolanach. Zamykamy oczy i zaczynamy oddychać lekko, swobodnie i rytmicznie, bez wstrzymywania oddechu. Następnie koncentrujemy całą uwagę na oddechu, obserwując jak powietrze wchodzi przez nos i spływa w dół aż do płuc. W czasie wydechu skupiamy się na tym, jak wypływa ono z płuc przez nos.

Koncentrując całą naszą uwagę na oddechu, automatycznie wchodzimy w stan relaksu i odprężenia, a nasz umysł stopniowo się wycisza.

Praca z ciałem

  • Aktywność fizyczna – to najłatwiejszy sposób na zrelaksowanie się, który pomoże zarówno naszemu umysłowi, jak i mięśniom. Ruch jest dobry w każdej postaci – bez względu na to czy lubimy biegać, pływać czy tańczyć. Aktywność fizyczną należy dobierać do indywidualnych upodobań i możliwości.
  • Relaksacja Jacobsona – polega na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych partii mięśni. Przeważnie zaczyna się od napinania prawej i lewej nogi, prawej i lewej ręki, mięśni brzucha, pleców, ramion, szyi ,a na końcu twarzy. Każdy rejon ciała napina się tutaj około 2-3 razy. Po każdym napięciu trwającym około 5 sekund należy całkowicie rozluźnić dany obszar ciała i skupić się na zmianie, jaka w nim zaszła
  • Relaksacja progresywna – polega ona tym, by leżąc z zamkniętymi oczami skupiać się na kolejnych partiach ciała – stopach, kolanach, udach, pośladkach, brzuchu i klatce piersiowej, dłoniach, przedramionach, ramionach i barkach, szyi, głowie, ustach i żuchwie, oczach, policzkach i czole. Chodzi tu wyczuwanie ich wagi oraz napięcia mięśni, świadomego ich relaksowania oraz poczucia, jak łagodnie zapadają się
  • Choreoterapia – inaczej relaksacja tańcem. Taka terapia opiera się o aktywną pracę z ciałem poprzez ruch w rytm muzyki o pozytywnych wibracjach. Trening ten pozwala na zharmonizowanie ciała, umysłu i duszy. Bazuje on na twórczej ekspresji ruchowej i bogatej improwizacji tanecznej
  • Masaż relaksacyjny – kluczowy jest tutaj odpowiedni ucisk ciała oraz jego rozgrzanie. Terapia ta jest niezwykle skuteczna, jako że wymaga wyłącznie skupienia się na dotyku i odbiorze przyjemnych bodźców; jednocześnie umożliwia całkowite oderwanie się od stresującej rzeczywistości

Techniki wizualizacyjne

Ich głównym zadaniem jest psychiczne odcięcie się od stresującej sytuacji. Często stosuje się tutaj wizualizację prowadzoną, która ma na celu stworzenie obrazu siebie w przyjemnym, relaksującym otoczeniu. Może się ona okazać również niezwykle przydatna  przypadku problemów z zasypianiem.   By ją wykonać, należy wygodnie usiąść lub położyć się i zamknąć oczy. Następnie wyobrażamy sobie, że znajdujemy się w spokojnym miejscu i powoli rozglądamy się po nowym otoczeniu, starając się poczuć wszystkie dźwięki i zapachy. Możemy do niego wracać w dowolnej chwili. Im częściej będziemy korzystać z tej metody relaksacji, tym łatwiej będzie nam się uspokoić i zapomnieć o problemach.

Kołdra obciążeniowa

Przykrywając się kołdrą sensoryczną, pobudzamy do działania układ prioreceptywny, który odpowiada za prawidłowy odbiór rzeczywistości przez zmysły. Efektem tego nacisku i regulacji układu jest zrównoważenie całego organizmu, w szczególności jeśli chodzi o reakcje na bodźce zewnętrzne. Gdy na skutek stresujących sytuacji stajemy się nerwowi i nadpobudliwi, taka kołdra zadziała na nas uspokajająco i stabilizująco. Produkt ten świetnie sprawdzi się także w przypadku problemów z zasypianiem. Wywierany przez nie głęboki nacisk jest niezwykle przyjemny i relaksujący. Pozwala on zapomnieć o problemach, zrelaksować się i skupić wyłącznie na śnie. Stosowanie kołder obciążeniowych stymuluje również organizm i pobudza go do zwiększenia produkcji serotoniny i melatoniny. Pierwszy z nich odpowiada za nasz dobry nastrój i samopoczucie w ciągu dnia, drugi – za wysokiej jakości sen i odpowiedni wypoczynek w nocy. Więcej o kołdrach obciążeniowych dowiesz się na stronie ich producenta –

Andrzej Paschalski (Author)